Vrouwenvoetbal neemt grote financiële vlucht

Vrouwenvoetbal neemt grote financiële vlucht Tijdens en rondom de recente finale van het WK Vrouwenvoetbal kostte een tv-commercial van 30 seconden 506.000 dollar terwijl bij het WK Mannenvoetbal in 2018 zo’n spotje wegging voor 437.707 euro. ‘Standard Chartered’, de hoofdsponsor van FC Liverpool, heeft het nog vier jaar lopende contract van 160 miljoen pond uitgebreid met het hoofdsponsorschap van de vrouwenploeg van de club. Het Chinese mobiele betalingsplatform Alipay heeft aangekondigd dat het de komende tien jaar 1 miljard yuan (145 miljoen dollar) zal investeren om de ontwikkeling van vrouwenvoetbal in China te ondersteunen. Alibaba Group medeoprichter Jack Ma en Brooklyn Nets-eigenaar Joe Tsai zullen ook bijdragen aan het fonds. Het geld zal worden gebruikt op gebieden zoals prestatieverbetering van het nationale team, letselpreventie en -behandeling, loopbaanontwikkeling van gepensioneerde voetballers, coacheducatie en de ontwikkeling van jeugdspelers. De National Women’s Soccer League (NSWL) in de VS heeft het exclusieve Nike-contract voor alle clubs verlengd tot 2022. Het verhoogt de kans dat Barcelona in de NSWL gaat spelen, gezien hun Nike-contract en de bestaande plannen. Bron KNVB