· 

"We speelden dan wel eens 7 tegen 7. Maar je ziet dan toch dat er veel minder ruimte op het veld komt".

In deze rubriek belichten we voetballiefhebbers die naast de hoofdrolspelers binnen de jeugd een belangrijke rol spelen Nu zijn we in gesprek met Roel Mertens van SJO Heuvelland in Zuid Limburg. Roel is een teamleider bij de JO9 en kent het wel en wee in het Zuid Limburgse. De jeugd is ontstaan door een samengaan tussen vv Partij '33 en RKMVC 

 

Even een vraagje over SJO Heuvelland. De SJO staat voor?

 

Waarom hebben jullie de jeugd samengevoegd tussen de 2 verenigingen?

De SJO staat voor Samenwerkende Jeugd Opleiding. Je ziet in de kleinere dorpen zoals Mechelen, Epen en Partij dat er steeds minder actieve voetballers zijn. De belangrijkste oorzaak is natuurlijk de vergrijzing, maar ook steeds meer aanbod van andere dingen zorgen er voor dat het lastig is om genoeg voetballers te krijgen. Door de jeugdopleiding samen te voegen kun je er voor zorgen dat iedereen die wil voetballen dat nog kan.

 

Waarom zijn jullie samengegaan en heeft de KNVB in Zuid jullie daarbij geholpen?

Als individuele club kun je de puzzel bijna niet meer leggen. Aan de ene kant heb je misschien 6 spelers voor een JO9 team en kun je geen team samenstellen. En voor een JO11 team heb je er misschien 15 en dat zijn er weer te veel voor één team en te weinig voor 2 teams….. Door het samenvoegen van meer clubs zie je dat die puzzel eenvoudiger te leggen is.

En bij de jeugd zie je nu zelfs steeds vaker een combinatie van combinatie teams. Vanaf de teams die met 11 spelers spelen is er bijvoorbeeld vanaf dit jaar een samenwerking tussen SJO Heuvelland (Mechelen, Partij, Epen) en LVC-Wit Groen (Vaals en Lemiers).

Welke invloed de KNVB heeft gehad is mij niet bekend, ik ben zelf niet zo zeer bezig geweest met de oprichting van de SJO.

 

Graag zouden de lezers willen weten wat de club visie en missie is?

Kun je daar meer over vertellen? In eerste instantie willen we de jeugdspelers een veilige omgeving aanbieden waarin ze met begeleiding van vrijwilligers samen proberen het maximale uit hun voetbaltalenten te halen. En dat kan zijn dat het maximale voor de ene speler veel hoger ligt dan bij een andere speler. Daar is niks mis mee. Respect naar elkaar toe of naar begeleiders en scheidsrechters is een belangrijk punt wat we proberen onze kinderen mee te geven.

 

Gaan jullie mee met de KNVB waarin kinderen ongeacht welk team ze spelen samen spelen. Selecteren jullie vooraf? Wat doen jullie met meisjes die willen voetballen? In gemengde teams of volledige meisjesteams?

 

Dat hangt een beetje van het team af en het aantal beschikbare spelers. Als ik namens mijzelf praat dan vind ik dat teams best goed te mengen zijn als het onderlinge verschil tussen spelers maximaal 1 klasse is. En dat is dan op basis van voetbaltechnisch gebied. Een tweede belangrijk onderdeel daarin vind ik ook de inzet. Zijn de spelers er steeds op de training ? Of melden ze zich makkelijk af.

 

Zelf ben ik bijvoorbeeld leider van het JO9-1 team met 8 super gemotiveerde spelers. Wij trainen zelf 2 keer per week en het aantal afmeldingen per jaar is op één hand te tellen. Daarnaast kiezen (de ouders van) deze spelers er voor om elke vrijdag nog naar een techniek voetbalschool te gaan. Dat kost dan een paar euro. Mijn zoon, die keeper is, gaat op dinsdag ook nog naar keeperstraining.

Dus die staat met de wedstrijd erbij vier of vijf keer per week op het veld. De jongens leven voor voetbal. Helaas heeft ons JO9-2 team het wat lastiger en zij spelen 4e klasse. Maar ik geloof zelf niet dat spelers er gelukkig van worden als je deze twee teams gaat “mixen”. De betere spelers pakken de bal en geven die twee keer af. Als zij er niks mee doen dan geven spelers van een jaar of 8 de bal niet meer af. Daar valt ook niet tegenop te coachen.

Door de spelers op basis van kwaliteiten samen te zetten, zullen de minder getalenteerde spelers meer aan voetballen toekomen, wat op den duur ten goede komt aan hun eigen spel. Overigens blijf dit een moeilijk punt, waar je ziet dat er verschillend over gedacht kan worden, zelfs binnen de club. Bovenstaande is dan ook mijn persoonlijke visie en niet per definitie de visie van de club.

 

De meisjes spelen in de laagste teams gewoon samen met de jongens. Vanaf de oudere leeftijden, of als er voldoende meiden zijn voor een eigen team, heb je alleen meidenteams.

 

Wat is eigenlijk jouw taak als leider?

Leider zijn brengt ook verantwoordelijkheden mee. Zelf vind ik dat het mijn taak is om alles rondom mijn team op rolletjes te laten lopen. En dan is natuurlijk heel breed. Maar dat houdt dus in dat de ouders weten wanneer (en waar) trainingen zijn, zorgen dat ouders op tijd weten wanneer de wedstrijden zijn en hoe laat ze moeten vertrekken. Het bijhouden van de afmeldingen en het eventueel zoeken naar vervangers, etc.

Maar ook het voorbereiden en het geven van een training. En als je het hebt over “verantwoordelijkheden” dan vind ik het bijvoorbeeld een verantwoordelijkheid van mezelf om een training te geven die inhoud heeft. En niet een uur lang partijtje te spelen. Daarom heb ik bijvoorbeeld afgelopen jaar de cursus KNVB pupillentrainer gedaan. Verder is het een beetje afhankelijk van de leider hoe hij zelf invulling geeft aan zijn taak.

Als wij een zaterdag geen wedstrijd hebben dan probeer ik een vriendschappelijk potje te regelen. Of aan het begin van het seizoen een gezellige trainingsochtend.

Verder ben ik voor de ouders het aanspreekpunt als ze vragen hebben. Of als er problemen zijn natuurlijk.

 

Wat doen jullie aan afwijkend gedrag, denk aan autisme en ADHD, maar ook pestgedrag komt voor bij kinderen?

Ik weet niet zeker of de club daar een beleid voor heeft dat op papier staat. Maar ik denk dat je dat meer op individuele basis moet bekijken. Met pestgedrag heb ik afgelopen jaar wel ervaring gehad. Het lastige was ook nog dat dit op school gebeurde (buiten de voetbal om), maar ouders aangaven dat de spelers daarom niet meer samen konden voetballen. Dat zijn wel lastige dingen hoor. In dit geval hebben we met een aantal leiders gesproken en daarna ook met de ouders. Gelukkig zijn we er samen goed uitgekomen.

 

Stel je even voor aan het “Voetbal Totaal publiek:

Mijn naam is dus Roel Mertens en ik ben 43 jaar. Ik heb zelf tot mijn veertigste gevoetbald bij SV Epen (die niet meer bestaan) en RKMVC (Mechelen). Voor de grap zeg ik wel eens: “Ik was de beste voetballer die Epen ooit gehad heeft. Want ik was altijd op tijd aanwezig…. En als ik niet kon … was ik netjes op tijd afgemeld”. Maar voetbaltechnisch was ik helaas wat minder bedeeld. Ik ben vader van een dochter van 11 die veel plezier beleeft aan paardrijden. Mijn zoon van 8 voetbalt nu voor het vierde jaar en kan daar echt zijn energie in kwijt. Toen hij wilde gaan voetballen was er geen leider bij de JO7 van dat moment. Met veel plezier probeer ik die rol te vervullen.

 

Je zegt dat je de opleiding bij de KNVB hebt gedaan. Welke opleiding is dat geweest en wat heb je hieraan gehad. Wat viel je op tijdens de opleiding.

Ik heb de opleiding KNVB pupillentrainer gedaan. Dat waren 8 cursusavonden en daarnaast nog praktijk oefeningen die je bij de club moest uitvoeren. Wat mij vooral opviel was dat de opleiding uit heel veel praktijk bestond.

En dat het heel leuk was om met de andere cursisten te sparren over voetbal oefeningen, wedstrijden maar ook dingen zoals ADHD of ruzies die ik net noemde. Het goede aan de opleiding vond ik dat je geleerd krijgt om je in een training te focussen op een bepaald aandachtsgebied. Bijvoorbeeld beter afronden, of meer weerstand geven.

Maar ga niet alles in één training proberen te stoppen.

Wat ik vooral ook leerzaam vond waren de handvatten die je krijgt om tijdens een training een oefening aan te passen als het niet gaat zoals je verwacht had, zoals het aanpassen van de breedte of de lengte van het speelveld, meer of minder spelers, een groter of kleiner doel….

Etc. Je bent meer bewust bezig met het aanpassen van je oefenstof.

 

Helpt de opleiding tijdens het coachen van je team?

Ik heb voor mezelf wel de bevestiging gekregen dat ik aardig op weg was. Het meeste voordeel heb ik bij het in elkaar zetten van en training. Of ik zo zeer voordeel heb bij het coachen van een wedstrijd geloof ik niet echt.

 

De KNVB heeft veel veranderd. De JO9 spelen 6v6 en de oudere spelers gingen naar 8v8. Hoe sta jij daarin. Wat is hierin je mening?

De 6v6 vorm bij de JO9 sta ik wel achter. Wij hadden begin vorig jaar nog wel eens 8 of 9 spelers en de tegenstander ook. Om geen twee spelers in de kou te laten staan speelden we dan wel eens 7 tegen 7. Maar je ziet dan toch dat er veel minder ruimte op het veld komt. Je krijgt weer meer het kluitjesvoetbal die je in de JO7 had achtergelaten.

Wij spelen sindsdien dus altijd 6 tegen 6, ook al moeten er dan soms 2 spelers langs de kant staan. Ik denk dat ik ook niet echt de mening van de KNVB deel als het om JO9 voetballers gaat.

Ook in de cursus vond men dat je de JO9 spelers het veld in moet sturen en zelf oplossingen moet laten zoeken.

Niet echt posities meegeven, de kinderen leren van het doen en fouten maken. Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Wij spelen nu voor het derde jaar met dezelfde groep.

En sommige spelers spelen echt beter achterin en sommige beter in de spits. Dus wij maken echt wel een opstelling. Het is geweldig om te zien hoe het “team” groeit. Zelfs op deze leeftijd zie je al automatismen ontstaan. Zonder dat wij daar veel op aangestuurd hebben, zie je dat een middenvelder achter blijft hangen als onze verdediger met de bal naar voren dribbelt. Dat is voor mij echt genieten.

 

Wat doe je nog meer aan scholing, bijscholing? Wat wil je gaan doen om een nog betere leider te worden?

Voorlopig doe ik even niks aan opleiding voor het voetballen. Er gaat toch best veel tijd in zitten. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat ik over een paar jaar de opleiding KNVB jeugdtrainer ga doen als mijn zoon een jaar of 12 is. Maar dat zien we dan wel.

 

Clubs zijn druk bezig met het verbieden van het roken op sportterreinen en gezondere kantines! Hoe sta jij in dat proces en hoe is dat bij jullie geregeld.

Als je puur met kinderen werkt is er hierover een standpunt ingenomen? Het club standpunt ken ik niet, dus ik spreek op persoonlijke titel. Ik vind roken niet kunnen bij een voetbalveld. Dus ik heb ook wel eens een online petitie getekend.

Ik hoop echt dat er een landelijk verbod komt. Aan de andere kant vind ik het ook best lastig om een rokend persoon langs het veld aan te spreken. Ik wil dan een discussie voorkomen. Gelukkig zie ik het ook niet heel vaak.

 

Zou je een andere functie binnen het voetbal niet uitsluiten?

Ik denk dat deze functie wel het beste bij me past. Ik ben geen voorzitter of zo. Laat mij maar met die jongens bezig zijn. Ze proberen wat bij te brengen. Proberen te motiveren. Dat is wel mijn ding.