· 

Zit er verschil in het "hard" scouten? Of werken met de Pedagogische methode op scholen en sportvelden?

Ja er zit zeker een groot verschil in. Kinderen worden positief geboren, daar zijn we echt van overtuigd. Maar dan worden ze groter en groter en moeten kinderen vooral kind blijven. Puur natuur, eerlijk en oprecht. Dat is het mooie aan kinderen,ze zijn zo echt dat je met plezier aan de gang mag om deze kinderen te helpen in hun ontwikkeling.

Dat is een mooi en oprecht vak. Echter, we denken wel dat dat zonder een cursus Pedagogiek kinderen begeleiden best moeilijk is, want hoe gedraag jij je ten opzichte van die kinderen.

Vaak zit daar probleem .

Omdat kinderen positief op de wereld komen zijn wij, de grote mensen, degene die kinderen op negatieve manier kunnen beïnvloeden, en dat zijn situaties die we tegenkomen, op school, BSO, op de sportclub, op de muziekvereniging, waar we als ouder, kader, bestuurders niet weten om te gaan met problemen en niet de juiste oplossing vinden waardoor we heel snel genegen zijn kinderen te straffen. En niet kijken naar oplossingen. 

 

Scouting:

Helaas ligt hier de druk hoog bij kinderen, zeker in de onderbouw, maar laten we eerlijk zijn die druk komt niet van het kind zelf maar vaak van de ouders die hopen dat kinderen heel snel bij een profclub stage mogen lopen. Dus de druk wordt van bovenaf opgelegd. Gelukkig horen we ook positieve geluiden, zoals, als mijn kind een leuke dag heeft vind ik het ook prima. Maar velen zien in hun eigen zoon of dochter de nieuwe Messi of Martens van de toekomst.

We zien zelfs ouders aanwijzingen gevens tijden een scoutingdag en weten dat kinderen juist minder plezier ondervinden bij de vele aanwijzingen die ze continue krijgen. We kijken naar kinderen, schrijven niks op waarbij kinderen naar ons kunnen kijken, daar worden ze al nerveus van, we werken niet met allerlei zaken(papieren en pennen) waar kinderen neurveus van worden. We zien ze spelen, we bekijken ze en dan komen we pas in contact en na afloop gaan we in gesprek met de ouders voor het vervolgtraject. De kinderen hebben niks van "hard" scouten gemerkt, waardoor ze juist hun meest natuurlijke gedrag tonen. 

We proberen als trainers en scouts het kind, kind te laten en het plezier te geven die ze verdienen. Weet je dat ze daardoor nog beter gaan voetballen? We benaderen kinderen en ouders op een pedagogische manier. Door het natuurlijke gedrag van kinderen zijn de kansen van kinderen gestegen om een stage te krijgen. Veel kinderen hebben inmiddels een stage verdiend. Zowel jongens als meiden. 

 

Verenigingen

Maar ook bij verenigingen ligt de druk er bovenop. Ouders die een verschrikkelijk weekend hebben indien het kind met zijn of haar team verloren hebben. Het boos worden op andere kinderen, de vele aanwijzingen, het coachen, het geschreeuw brengen kinderen in gevaar en voelen zich niet meer veilig in de veilige voetbalomgeving die een voetbalcomplex hoort te zijn!

Gaan we daar wat aan doen?

Ja wij wel. We geven cursussen pedagogiek aan trainers, maar ouders mogen (wellicht moeten (eng woord) aansluiten en we gaan meer aan groepsdynamiek doen.Zowel bij jongens als bij meiden.

 

We gaan ook de ouderen, trainers, kader, ouders hierop aanspreken mocht het verkeerd gaan.

In de winter organiseren we een cursus Pupillentrainer met Pedagogiek als extra vak.

Helaas in deze tijd moet dat wel. De omgang met kinderen is vaak, zeker in deze tijd nog belangrijker dan het geven van training zelf.         

Heb je vragen? App maar op 0641129929   

 

BSO 

Wellicht heb jij als jeugdtrainer met een KNVB diploma interesse te werken met kinderen bij een BSO? Wellicht wil je meer weten wat erbij komt kijken? Vooral gediplomeerde trainers hebben uiteraard voorrang en verdien je een mooi salaris en daarbij bouw je nog pensioen op ook! Werken vanaf 15,5 uur per week? Dat kan al....zij instromers? Welkom....Interne cursus bij de BSO, vooral online...maar ook jeugdtrainers boven de 50 adviseren we te solliciteren.

 

Ook hiervoor kun je appen voor meer info naar 0641129929